Tervetuloa blogiini viihtymään

sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Jauhelihapata

Löysin tämän reseptin K-supermarketin tarjouslehtisestä ja se tuntui sopivalta arkiruualta perheelle. Tuli myös semmoinen tuntuma, että tämä tekee myös kauppansa. Alkuperäinen resepti on
Jauhelihapata  a'la Jamie Oliver se ei kuitenkaan ihan semmoisenaan sopinut meidän perheelle allergioiden vuoksi joten muokkasin sitä hiukan.

500    g      naudanjauhelihaa
                 öljyä paistamiseen
1        tl     suolaa
1        tl     rouhittua mustapippuria
2               oksaa tuoretta timjamia
2               oksaa tuoretta rosmariinia
4               valkosipulin kynttä
2      rkl     tomaatti pyrettä
3      rkl     ketsuppia
n. ½  dl     vettä
1               sipuli
2               porkkanaa
                 persiljaa

Kuumenna öljy paistinpannulla ja lisää joukkoon jauheliha. Lisää suola ja pippuri sekä pieneksi silputtu timjami. Paista liha auniin ruskeaksi. Lisää tämän jälkeen joukkoon silputtu rosmariini, valkosipulit ja tomaattipyreestä, ketsupista ja vedestä tehty seos. sekoittele jauhelihaa niin että maut sekoittuu tasaisesti. Kuori ja paloittele porkkana ja sipuli. Lisää juurekset pannulle ja sekoittele. Kypsennä keskilämmöllä noin 10 minuuttiavälillä sekoittaen. Silppua persiljaa padan päälle.

Tarjoile esim. keitettyjen perunoiden ja vihannesten kanssa.

Oli todella herkullista ja teki meillä ainakin kauppansa.







lauantai 5. toukokuuta 2012

Vapun ruokia

Vapusta on jo kohta viikko, mutta nyt vasta ehdin laittelemaan tänne blogiin meidän vappu ruokailuista. Vappuna avasimme grillikauden ja kyllähän se grilliruoka maistuukin oikein harvinaisen hyvälle. Päätettiin tehdä folionyyttejä ja niihin sitten kaikkea semmoista, että jokaisen herkku löytyisi.

Ruokalistamme oli;

Porsaanliha nyytit  (Possun sisäfilettä palasina, suolaa, pippuria, öljyä ja sipulia siivuina)

Broileri nyytit  (Broilerin filettä palasina, suolaa, valkosipulia ja vuohenjuustoa)

Porkkana nyyit  (Porkkanaa, valkosipulia, suolaa ja hunajaa)

Sipuli nyytit (keltasipulia, purjosipulia, valkosipulia, suolaa ja öljy)

Täytetyt herkkusienet (isoja herkkusieniä joista kanta pois, koskenlaskiajuustoa, pekoonia)

munakoisoa (siivutettuna ja suolalla itketettynä)

keitettyä parsa- ja kukkakaalia

keitettyjä perunoita

Salaatti (jääsalaattia, tomaattia, kurkkua ja fetaa)










perjantai 4. toukokuuta 2012

Mustikkajuustokakku

Tein eilen mustikkajuustokakun työkavereiden iloksi toivottavasti se maistui, kun tuli vähän kiire valmistettaessa. Oli kuitenkin halu leipoa jotakin ja kun kotona ei niin mene kaupaksi ajattelin, että mikäs sen mukavampaa kuin ilahduttaa työkavereita kakulla.

Kakun tein isoon irtopohja kakkuvuokaan halkasija on noin 35-40 cm.

pohja;

1 paketti  Murokeksejä  (ostin lidistä niitä isoja rinkula keksejä.)
150 g  voita

Murusta keksit ja sulata voi. Sekoita voi keksimurun sekaan. Laita irtopohja vuan pohjalle leivinpaperi niin, että se tulee ulos reunan ja pohjan välistä. Taputtele muruseos vuokaan ja laita se jääkaappiin vetäytymään siksi aikaa kun teet täytteen. 

Täyte;

4     dl   kermaa
250  g   rahkaa
200  g   tuorejuustoa
2     dl   sokeria tai oman maun mukaan
3      tl   vaniljasokeria
3     dl   jäisiä mustikoita
1     dl   vettä
8           liivatelehteä

Laita liivatteet kylmään veteen. Vatkaa kermat vaahdoksi lisää joukkoon rahka, tuorejuusto, sokeri ja vaniljasokeri sekä mustikat. Sekoita hyvin sekaisin. Kiehauta vesi kattilassa ja ota kattila pois liedeltä lisää liivatelehdet kuumaan veteen hyvin sekoittaen. Anna liivatelehtiveden jäähtyä hetken ja sekoita se sitten täyteseoksen joukkoon. Kaada seos pohjan päälle. Laita tuorekelmu vuan päälle ja laita kakku jääkaappiin jäähtymään.

Kiille;

2 dl  mehua
3 dl  vettä
5      liivatelehteä

Laita liivatelehdet kylmään veteen pehmenemään. laita astiaan mehu ja 2 dl vettä ja sekoita. maista maku ja jos tuntuu voit lisätä sokeria itse en kyllä pidä niin makeasti. Kiehauta 1 dl vettä ja kun vesi kiehuu nosta pois levyltä ja lisää liivatelehdet joukkoon. Lisää seos mehun joukkoon ja sekoita hyvin. Laita mehuseos kakun päälle ja laita kakku takaisin jääkaappiin hyytymään.

Koristelin kakun vielä mustikoilla ja kukkasella.






torstai 3. toukokuuta 2012

Aika on mennyt kuin siivillä sillä siintä on kolme viikkoa aikaa, kun viimeksi olen ollut töissä ja tänään siis jo kohta on taas aika töihin lähteä. Ei sillä etteikö se olisi mukavaa. Jotenkin vain on ihan outo olo aloittaa työt, jostakin syystä en tahdo sitä oikein ymmärtää. Vähän ehkä jännittää se kuinka käsi kestää. Olenhan hiukan pihatöitä tehnyt sekä virkannutkin ja heti kipuilee. No näillä nytten mennään ja sillä siisti. Tämä valvonta onkin hiukan erikoinen kun minulla on kolme yötä ja sitten kaksi yötä vapaata jolloin maanantaina 7.5. meillä on tyhy päivä. Siiten menen takaisin tiistai iltana ja valvon kaksi yötä sitten onkin jo taas vapaat. Osa tästä kolmesta viikosta on mennyt pitkälti nukkuen kun lääkitys oli melkoisen vahva. Onneksi kuitenkin olen ehtinyt nauttia myös tästä kevään tulosta ja pihan puhkeamisesta kukkaan. Muutamat läheisten synttäritkin on tullut viimeaikoina vietettyä ja vappukin oli ja meni. Vappu tosiaan se oltiin miehen kanssa kaksi kotona, saunottiin ja sitten kateltiin telkkua ja mentiin nukkumaan ajoissa. Ai niin ja ekat tötterö jäätelötkin on tullut syötyä, maistuipas ne hyvälle. Tänään kävin hakemassa hyvältä ystävältä jaksamista elämään ja arkeen. On niin ihanaa ja tärkeää kun on ystävä jonka kanssa voi jakaa ilot ja surut. Minulla niitä on onneksi useampi kuin yksi. Kiitos sinulle ystävistä parhain tästä päivästä.





Donitsit

Tänä vuonna en tehnytkään perinteisiä munkkeja vaan donitseja, koska ne gluteinittomat donitsit oli niin valtavan hyviä ja helppo tekoisia. Etsin sitten sopivaa ohjetta ja mietiskelin mikä olisi riittävän helppo ja nopea tehdä. Minulla ei ole donitsi konetta vaan ihan öljyssä paistelin. Pitkän miettimisen jälkeen päädyin tekemään kahden laisia donitseja perinteisiä sekä rahkaisia. Ohjeen löysin Elämä makeaksi sivulta.

Perusdonitsit 16 kpl:
2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
1/4 tl suolaa
1 dl sokeria
50 g voita sulatettuna
1 dl maitoa
1 kananmuna


Rahkadonitsit 18 kpl:2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
1/4 tl suolaa
1 dl sokeria
50 g voita sulatettuna
200 g sitruunanmakuista rahkaa
1 kananmuna


1. Sulata voi.
2. sekoita kuivat aineet keskenään.
3. Vatkaa sähkövatkaimella kaikki ainekset nopeasti keskenään sekaisin.
4. Laita taikina pursotinpussiin ja leikkaa kärki pois, pursota rinkulat donitsikoneen aukkoihin.
5. Paista donitseja noin 5 minuuttia tai kunnes vaikuttavat kypsiltä.
6. Kasta donitsit halutessasi suklaaseen, vesi-tomusokeriseokseen tms. ja koristele nonparelleilla ym.


Minä en tehnyt donitseista rinkulan muotoisia vaan pyöreitä. Rahkadonitsi oli mielestäni parempi, mutta molemmat oli kyllä ihan syötäviä. Tosin täytyy sanoa, että gluteinittomat vei voiton ihan kirkkaasti.










Sima

Moni ajattelee tässä kohtaa varmaankin, että mitä sitä nyt enää siman ohjetta laittamaan, kun se vappukin jo meni. Laitan sen nyt kuitenkin sillä onhan se vappu ensi vuonnakin ja löytyyhän resepti sitten hieman helpommin. Meillä kyllä tehdään simaa aina silloin tällöin muulonkin kun vain vappuna. Sima on esimerkiksi kesä helteellä hyvä janojuoma. Niin ja sopiihan se synttäreille tai muihinkin juhliin sopivasti. Simaa toki voi tehdää vaikka raparperistä tai mansikasta tai vaikkapa inkivääristä. No sitten laittelen uutta reseptiä jos sellaisia innostun tekemään.

Tästä ohjeesta tulee ämpärillinen eli noin 8 litraa simaa.


Ainekset
8 litraa vettä
500 g Fariinisokeria
500 g Taloussokeria
4 sitruunaa
½ tl tuoretta hiivaa
sokeria, rusinoita

Laita wokerit ämpäriin. Kiehauta noin puolet vedestä ja kaada se sokerien päälle. Sekoita loput vedestä. Kuori sitruunan kuori ohuelti, niin ettei kuoren alla olevaa valkoista osaa tule mukaan. Lisää kuoret nesteen joukkoon. Kuori sitruunasta valkoinen osa tarkkaan pois ja sen jälkeen siivuta sitruuna ja lisää nesteen joukkoon. Sekoita hyvin nestettä ja tarkasta, että kaikki sokeri on sulanut nesteen joukkoon. Liuota hiiva kädenlämpöiseen seokseen. (Helpoiten onnistuu, kun liuotat hiivan ensin nestetilkkaan ja sekoitat sitten seokseen.) Sekoita ja anna siman käydä huoneenlämmössä 1–2 vuorokautta.

Pullota sima. Lisää jokaiseen pulloon 1 tl sokeria ja muutama rusina. Sima on valmista, kun rusinat nousevat pintaan. Säilytä valmis sima viileässä ja käytä noin viikon kuluessa.






tiistai 1. toukokuuta 2012

Hyvää Vappua!

Simat, munkit ja serpentiinit, ne tuo vappumielet fiinit.
Juhlii kaikki kevään tuloa ihanaa,
ja iloista vappua toisilleen toivottaa!