Tervetuloa blogiini viihtymään

keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Suklaapiirakka

Olin päättänyt tehdä jotakin leivonnaista suklaasta sillä onhan suklaa yksi pääsiäisen herkku. En meinannu millään keksiä mitä tekisin ajatuksena kuitenkin oli, että jotakin uutta ennen tekemätöntä. Seikkailin ja seikkailin netissä ja selasin keittokirjoja kunnes ihan sattumalta eteeni tupsahti tämä resepti Toverusten Tortut blogista ja ei kun kokeilemaan.

Ohjeesta tulee uunipellillinen.

Pohja;
200 g voita
2½ dlvettä
4 rkl kaakao
1 tl suolaa
6      dl    jauhoja
4 dl sokeria
1½   tl     sodaa
2 tl vaniljasokeria
1 dl piimää
2 munaa


Kuorrute;
159 g pehmeää voita
1½ rkl kaakaota
1½ rkl maitoa
372 g tomusokeria

Sulata voi kattilassa lisää siihen vesi, kaakao ja suola. Sekoita hyvin. Sekoita kuivat aineet toisessa astiassa sekaisin. Lisää jauhoseokseen jäähtynyt voivesiseos. Sekoita piimä ja munat keskenään ja lisää se edellisten joukkoon. Sekoita nopeasti älä vaivaa. Levitä taikina uunipellille ja paista 200 asteessa noin 20 min.

Sekoita kuorutteen aineet kulhossa sähkövatkaimella kuohkeaksi. Levitä jäähtyneen piirakan päälle ja raasta suklaata koristeeksi.





Pääsiäisviikko

Ohops mitens se nyt näin nopeasti on tämäkin viikko hujahtanut. Huomenna alkaa monilla pääsiäisen vietto ja vapaat meidän perheessä taas on niin, että lapset kyllä pääsevät vapailemaan mutta aikuisilla alkaa työputki. Siksipä tämä alkuviikko on mennyt siivotessa, kaupoilla käyden ja leipoessa sekä huomenna pitää vielä vähän valmistella ruokia. Onneksi olen tällä vapaalla perheen ja sukulaisten lisäksi kerennyt olla ystävieni kanssa ihan useana päivänä. Ihmiset ja ihmissuhteet on iso voimavara elämässä. Kiitos teille kaikille ihanille ihmisille jotka olette minulle tärkeitä, teillä on aina paikka sydämessäni.

Eilen meidän kuistilla oli melkoinen vieras josta tytär napsikin todella hienoja kuvia. Tässä teillekin kuvan välityksellä tunnelmaa eilisestä vierailijasta.




Oli todella upeaa seurailla fasaanin liikkeitä terassin kaiteella. Tämä herra fasaani käyskenteli ylväänä eikä ollut millänsäkään vaikka avasimme kuistin oven ja juttelimme sekä napsimme kuvia. Välillä hiukan arvelutti onko fasaani kuinka rauhallinen vai voisiko se jopa hyökätä. No ei kuitenkaan mitään tapahtunut ja saimme pitkän tovin katsella ja nauttia herran komeudesta.

Pääsiäisen valmistelut on sitten tehty, leipomukset leivottu ja pasha tekeytymässä jääkaapissa. Ohjeita ja kuvia laittelen pikkuhiljaa. Samoin kun huomenna kuvailen jotakin pääsiäis asetelmia ja laittelen sitten kuvia tänne.




sunnuntai 1. huhtikuuta 2012

Täytetyt munakoisot

Mies on pitkääm halunnut täytettyjä munakoisoja ja minä lupasin tehdä heti, kun saan luomu munakoisoja. Siis koskaan ennen en ole tehnyt näitä, mutta pakkohan se oli kun lupasin. Tämän viikon hevi laatikossa oli munakoisoja ja ei kun opettelemaan.

Halkaise munakoiso ja ripottele pintaan suolaa eli itketä se.

Täyte;

jauhelihaa
sipulia
voita
tomaattia
munakoisoa palasina
paprikaa
tomaattisuolaa
persiljaa
juustoraastetta

Sulata voi pannulla ja kuullota sipulit siinä, lisää jauheliha ja ruskista. Lisää joukkoon tomaatit ja anna hautua hiljaisella lämmöllä. Kuivaa munakoisot ja kaiverra niistä osa sisuksesta pois ja pilko poistettu täyte ja laita pannulle hautumaan. lisää ihan lopussa paprika ja mausteet. Laita täyte munakoison puolikkaille koverrettuun kuoppaan. Ripottele päälle justoraastetta. Laita uuniin ja paista 200 asteessa noin ½ tuntia.


Illalla sitten kun mies palaa töistä kuulen oliko hyvää.





Palmusunnuntai

Karjalainen pääsiäinen


Palmusunnuntai oli Karjalassa nimeltään virposunnuntai. Ortodoksien Lasaruksen lauantain vigiliassa siunattiin pajunoksat, joita sai viedä kotiin ikonin taakse. Lapset keräsivät pajunoksia ja koristelivat niitä. Varhain palmusunnuntaiaamuna perheenäiti virpoi lapset ja karjan, siis ne, joiden kasvua toivottiin. Isäntä virpoi hevoset. Lapset lähtivät aamulla virpomaan kummia, sukulaisia ja naapureita.

Karjalaiselle virpomiselle on ominaista runsaat ja hauskat virpomisluvut. Muita olennaisia piirteitä ovat virpovitsan luovuttaminen virvotulle ja tämän maksama palkka. Palkka haettiin pääsiäislauantaina.

Noita-perinne on vanha Länsi-Suomalainen pakanallinen perinne joka liittyy pääsiäiseen. Virpominen on karjalainen perinne joka liittyy pääsiäisen aikaan eli Palmusunnuntaihin. Toisen maailmansodan jälkeen tynkä-Suomeen sijoitetun karjalaisväestön mukana tullut virpomisperinne sekoittui läntisen trulliperinteen kanssa. Sen seurauksena syntyi nykyinen lasten harjoittama tapa kulkea ovelta ovelle virpomassa pääsiäislauantaina noidiksi pukeutuneena.

Alla muutamia virpomisloruja joista ylimmäinen on varmaan se yleisin;

Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle.


Virpoi, varpoi, tuoreeks terveeks.
Isännäl, iso vassa
emännäl perä leviä.
Poika tuokoon minijän
tytär hyvän sulhaisen.
siulle vissat, miulle palkka.
Miulle muna kanasestais
maitotilkka lehmäsestäs,
vähä voita vakkasestas
kopeekka kukkarostas.
Luoja sinnuu siunatkoon.



Virvon varvon vitsasella
tuorehilla tervehillä,
vanhat virvon viisahiksi,
nuoret ylen notkehiksi,
iloisiksi kaikki muut,
kilteiksi pienet piimäsuut!


Meidän naapurustossa ei enää ole pieniä lapsia vaan ainoastaan teinejä ja nuoria aikuisia niin ne lapset kasvaa ja ovikellon kilinä lakkaa palmusunnuntaina. Suvussakaan ei noita pieniä ole kuin veljen lapset ja nehän tietysti kävi meillä virpomassa. Onneksi edes joku on se niin ihanaa.

pikkuinen pääsiäisnoita


rokki kukko


näillä oksilla meidä virvottiin.



Hyvää Palmusunnuntaita kaikille!






lauantai 31. maaliskuuta 2012

HAPANKAALI

Mainio tapa säilöä kasvikset täysin elinvoimaisina ilman tarvetta säilöntäaineille (kuten esim. pakastin)

Hapatukseen sopii kaikki kasvikset. Kaalista on helppo aloittaa sillä se sisältää lunnostaan paljon maitohappobakteereja. samoja ominaisuuksia on myös: mustaviinimarjanlehdillä, piparjuurella, heralla, joita voit käyttää apuna muiden kasvisten hapattamisessa. Apua on myös: katajanmarjoista, sinapinsiemenistä,venäjällä käytetäänkarpaloita hapatuksen käynnistämisen apuna.

Perushapankaalin ohje;

* kaalia

* porkkanaa

* suolaa (n. 1-1½ % aineosien määrästä)

(halutessasi kuminoita, katajanmarjoja, mustapippuria, valkosipulia, piparjuurta)

Pilko tai raasta kasvikset ja sekoita suola ja mausteet. Survo kasvisten omat nesteet ulos.

(Parhaat hapatteet syntyy juuri kasvimaalta tai luonnosta poimituista kasviksista ja yrteistä, sillä niissä on eniten nestettä. Pitkään varastoidut kasvikset on kuivempia.)

Survo niin kauan kunnes hapankaali on oman nesteen peitossa. Tarvittaessa voit lisätä vähän puhdasta vettä.

Täytä hapankaali lasipurkkeihin, hapatusruukkuun tai muuhun kulhoon (ei metalli tai muovi) niin että se pysyy nesteen peitossa. Painona voit käyttää lautasta tai vedellä täytettyä muovipussia tms.

Ensimmäiset päivät hapankaali tarvitsee yli +20 astetta (2-3 pv) ja sitten 10-14 pv n. + 15 astetta jonka jälkeen hapankaali siirretään vileään paikkaan alle + 10 asteeseen. Anna maustua vähintään kuukausi.






Karitsa pata 2

Minä kun teen tuota ruokaa lähinnä niin miten parhaiten tuntuu eli ilman reseptejä on meillä usein ihan uudenlaista ruokaa. Toki on ne perus ruuat jotka tehdään aina samalla tavalla. Kuitenkin kaikenlaisia kokeiluja on. Karitsa on viimeaikoina ollut meillä aikas yleinen raaka-aine, kun sitä lihakauppialtamme niin helposti saa ja perhekin sitä mielellään syö. Tälläkertaa pata syntyi näistä aineksista.

500 g     karitsan niskaa ja lapaa
              vettä
10          pieniä sipuleita kokonaisina
5            valkosipulin kynttä
2            porkkanaa
              ruususuolaa
 2 dl       tomaatti murskaa



Laita karitsat uunivuokaan ripottele suolaa mielesi mukaan. Lisää vettä niin että lihat peittyvät. Laita liha uuniin noin 1½ tunniksi 175 asteeseen. Ota karitsa pois uunista ja putsaa luut pois. Laita lihat takaisin pataan ja lisää muut ainekset joukkoon. Hauduta uunissa niin että kaikki ainekset on kypsiä.
Maistuu herkulliselta keitetyn riisin kanssa.





 

Lauantai-iltapäivän mietteitä

Siis miten tämä aika nykysin menee niin nopeasti tuntuu ettei itse mukaan ehdi. Valvontaviikot nyt on aina sellaisia ettei tiedä jos kovin väsyttää niin silloin ei mitään saa aikaiseksi. tällä viikolla oli kuitenkin mukava katkos yövuoroihin kun ensin ystävä kävi "kyläilemässä" ja piristi arkea kummasti. Abe koiruuuskin oli mukana ja menoa ei puuttunut. Sain heiltä tuomisina ihanan tulppaani ruukun ja kuinkas muuten kuin valkoisen. Se oli kuin tehty meidän olkkarin pöydälle. 






Keskiviikkona olikin sitten iltapäivästä alkaen elämää oikein kunnolla, kun vanhempi veljeni ja hänen vaimonsa oli nurmeksesta tullut käymään haminaan ja vierailivat meillä. Myös mummo, siis äitini oli mukana ja pikku veljeni perhe. Tätin ihanaiset mussukat mennä viiletti pitkin taloa ja meidän teinit joutui koville kun 2v. ja 4v. "pompottivat" heitä. Siis nautin aivan valtavasti kun ympärillä on elämää siis tästä kaikesta saa voimia arjen jaksamiseen. Sain molempien veljien perheiden tuomana narsissi korit ja kuinkas ollakkaan ihan samanlaiset molemmilta.



Torstaina alkoi onneksi vapaat olikin jo väsymys aste siinä vaiheessa että yhtään yötä en enää olisi jaksanut. Mummon ja Vaarin luona käytiin ja siellä koko poppoo tavattiin taas. Perjantaina olikin sitten mummon synttäripäivä ja kaikki kokoonnuttiin sitten mummon ja vaarin luokse. Mummo oli taikonut pöytään ihania herkkuja. Ainut harmitus oli että isosiskoni ei ollut paikalla, mutta kun he asuvat talvet Porttugalissa niin näillä on mentävä. Onneksi kohta on jo se aika että he palaavat suomeen. Onkin jo siskoa ikävä.

Perjantaina olikin sitten sattumusten päivä, kun meillä tietenkin siivottiin ja hiukan pitemmän kaavan mukaan. Minä onnistuin sitten koheltamaan oikein kunnolla ja teloin pikkuvarpaani imuriin ja nyt se on sitten mustaakin mustempi ja aikasen kipeä. No onneksi kaikki parane ajallansa. Menoa on vaan ehkä hiukan hillittävä. Pääsiäisen valmistelu on jo hyvällä mallilla, ruokalista alkaa valmistua, leipomukset suurin piirtein suunniteltu, maanantaina on edessä pashan teko ja rairuohot kasvaa kovaa vauhtia. Aurinko paistaa täydeltä terältä ja ulkona on mitä ihanin päivä, lenkille ei nyt tänään vaan pääse. Ai niin ja kävin tänään kolmissa pääsiäis myyjäisissä en kyllä juuri mitään ostanut yksissä oli hinnat huikeat ja kaksia kannatin pienillä ostoksillä.